Łączna liczba wyświetleń

OKRĘTY WOJENNE JAPONII - KANONIERKI


OKRĘTY WOJENNE JAPONII
 Przedstawię tu raczej mało znane u nas okręty japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej jakimi były kanonierki.
Więcej zdjęć kanonierek tu : GUNBOATS         

                                                                                                       KANONIERKI

                                                                                                        Typ ATAKA

                                                               
                                                                          Ataka

Ataka była kanonierką rzeczną japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej (IJN) , która operowała na rzece Jangcy w Chinach w latach 30-tych , a także podczas II wojny chińsko-japońskiej. Zbudowano tylko jeden okręt tego typu.
20 maja 1933 roku Ataka została włączona do 3-ciej Floty jako okręt flagowy 11-go Dywizjonu Kanonierek (11th Gunboat Sentai). W 1937 roku została zastąpiona przez stawiacz min Yaeyama.
Po zakończeniu II Wojny Światowej bazująca w Szanghaju Ataka została wcielona do Marynarki Wojennej Republiki Chińskiej. W 1949 roku dołączyła do Marynarki Wojennej Chińskiej Republiki Ludowej.
24 września 1949 została zatopiona w Wuhu przez samoloty nacjonalistów.
                                                         
Dane
Stocznia - Yokohama Dock Co.
Położenie stępki - 15 sierpnia 1921
Wodowanie - 11 kwietnia 1922
Ukończony - 12 sierpnia 1922
Klasa - kanonierka rzeczna
Wyporność - 880 t normalna 1130 t pełna
Długość - 67,67 m
Szerokość - 9,75 m
Zanurzenie - 2,2 m
Napęd - 2 silniki tłokowe o mocy łącznej 1700 KM
Prędkośc - 17 w.
Zasięg - 2500 Mm przy 12 w.
Uzbrojenie - 2 x 120 mm
                    2 x 76 mm
                    6 x km
Załoga - 118 ludzi

                                                                     
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                                                  Typ ATAMI

                                                                                                   Atami w 1929 roku.

Okręty typu Atami były kanonierkami rzecznymi japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej. Działały w 11-tym Dywizjonie Kanonierek (11th Gunboat Sentai) operującym na rzece Jangcy w Chinach w latach 30-tych i w czasie II wojny chińsko-japońskiej.

Okręty typu Atami :
Atami
Futami
                                                       
                                                                                                  ATAMI

W latach 1937-45 kanonierka brała udział w II wojnie chińsko-japońskiej. W lipcu i na początku sierpnia okręt brał udział w ewakuacji japońskich cywilów z prowincji do Szanghaju. 20 października 1940 roku w stoczni Kangnam Shipbuilding (Szanghaj) podczas remontu miała miejsce eksplozja jednego z kotłów Atami.
10 czerwca 1943 roku okręt został uszkodzony bombą przez chiński samolot w pobliżu jeziora Tung Ting.
Remont przeprowadzono w Szanghaju. W 1945 roku zdjęto z Atami działa aby użyć ich do walk obronnych na lądzie. We wrześniu 1945 roku kanonierkę przekazano Republice Chińskiej w ramach reparacji wojennych i tam otrzymała nazwę Yung Ping. W 1949 roku po wojnie domowej okręt wcielono do marynarki wojennej Chińskiej Republiki Ludowej. W 1960 roku kanonierkę złomowano.
                                                                               Atami
                                                                               Atami
                                                                               Atami

                                                                                                 FUTAMI

Kanonierka działała w ramach 11th Gunboat Sentai na rzece Jangcy w chinach. 14 czerwca 1933 roku okręt osiadł na skałach na rzece Jangcy. Po podniesieniu wyremontowany w Szanghaju w sierpniu 1933.
W 1946 roku okręt przekazano Republice Chińskiej w ramach reparacji wojennych gdzie zmieniono mu nazwę na Yung An. W 1949 roku dołączył do składu marynarki wojennej Chińskiej Republiki Ludowej pod nieznaną nazwą. Dalsze losy nieznane.

Dane typu Atami

Stocznia - Atami - Mitsui , Tamano
                Futami - Fujinagata Zosensho
Położenie stępki - Atami - 6 listopad 1928
                            Futami - 25 czerwiec 1929
Wodowanie - Atami - 30 marzec 1929
                      Futami - 20 listopad 1929
Ukończony - Atami - 30 czerwiec 1929
                     Futami - 28 luty 1930
Klasa - kanonierka rzeczna
Wyporność - 205-223 t
Długość - 45,30 m
Szerokość - 6,79 m
Zanurzenie - 1,13 m
Napęd - 2 turbiny parowe , 2 kotły o łącznej mocy 1300 KM
Prędkość - 16 w.
Zasięg - 1000 Mm przy 10 w.
Uzbrojenie - 1 x 80 mm
                   5-6  karabinów maszynowych
Załoga - 54-77 ludzi
                                                                               Futami 1933 r.
                                                                               Futami
                                                                               Futami

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                   
                                                                                                           Typ FUSHIMI

                                                                         Kanonierki Fushimi i Sumida

Okręty typu Fushimi były rzecznymi kanonierkami japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej.

Okręty typu Fushimi :
Fushimi
Sumida
                                                                       
                                                                                                            FUSHIMI

Od 15 listopada kanonierka w składzie  11th Gunboat Sentai. Na przełomie 1942-43 okręt dozbrojono w dodatkowe 6 działek 25 mm powiększając ich liczbę do ośmiu. Od 10 listopada 1943 bazuje w Hangkow i patroluje wody w pobliżu jeziora Tung Ting. Od 10 pażdziernika 1944 przeniesiona do 1st Gunboat Sentai.
29 listopada 1944 w pobliżu Anking chińskie lotnictwo przeprowadza atak na kanonierki rzeczne. Fushimi zostaje zatopiona - w tym samym ataku uszkodzona zostaje bliżniacza Sumida. Po tym kanonierka zostaje podniesiona i odholowana do Szanghaju. 10 stycznia 1945   1st Gunboat Sentai zostaje rozwiązany a Fushimi rozbrojona. Jej działa użyto do wzmocnienia obrony lądowej. We wrześniu 1945 roku okręt zostaje przejęty w ramach reparacji wojennych przez Republikę Chińską i otrzymuje nazwę Kiang Hsi. W 1949 roku okręt przejmuje marynarka wojenna Chińskiej Republiki Ludowej i następuje kolejna zmiana nazwy na Chiang Feng. Dalsze losy nieznane.

                                                                                Fushimi 1941 r.
                                                                                   Fushimi

                                                                                                           SUMIDA

17 czerwca okręt przybywa do Szanghaju po czym bierze udział w patrolach na rzece Jangcy. 22 czerwca 1942 roku biorąc udział w operacji Se (działania  kanonierek w pobliżu jeziora Tung Ting) Sumida zostaje uszkodzona po ataku pięciu chińskich samolotów. W ataku tym zginęli : dowódca Sumidy komandor Yamazaki oraz jedenastu członków załogi. Prowizorycznych napraw dokonano w Hangkow na przełomie czerwca i lipca 1942 r. Remont ukończona w Szanghaju w dniach 10-25 lipca 1942. 22 lipca 1944 roku okręt został ponownie uszkodzony w rajdzie powietrznym ośmiu B-24 Liberator tracąc ośmiu członków załogi. 25 listopada Sumida po raz kolejny doznała uszkodzeń w rajdzie 24 samolotów B-24.
Od września 1945 w marynarce wojennej Republiki Chin pod nazwą Nan Chang. Od 1949 - marynarka wojenna Chińskiej Republiki Ludowej , nazwa zmieniona na Chiang Hsi. Dalsze losy nieznane.

Dane typu Fushimi

Stocznia - Fushimi - Fujinagata Shipbuilding
                Sumida - Fujinagata Shipbuilding
Położenie stępki - Fushimi - lipiec 1938
                           Sumida - kwiecień 1939
Wodowanie - Fushimi - 26 marzec 1939
                     Sumida - 10 październik 1939
Ukończony - Fushimi - lipiec 1939
                    Sumida - maj 1940
Wyporność - 304 t normalna , 368 t pełna
Długość - 50,3 m 
Szerokość - 9,78 m
Zanurzenie - 1,26 m
Napęd - 2 turbiny parowe , 2 kotły Kampon o łącznej mocy 2200 KM
Prędkość 17 w.
Zasięg - 1500 Mm przy 14 w.
Uzbrojenie - 1 x 76 mm od 1942-43 2 x 76 mm
                    2 x 25 mm
                    2 x 7,7 mm
od 1942-43 2 x 76 mm
                   8 x 25 mm
                   2 x 7,7 mm
Załoga - 64
       
                                                                                Sumida 1940 r.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                                                      Typ SAGA


Saga

Saga w okresie 25 wrzesień-16 listopad 1914 roku brała udział w ramach połączonych sił brytyjsko- japońskich w oblężeniu Qingdao (niem. Tsingtau , ang Tsingtao) kontrolowanym przez Cesarstwo Niemieckie. Oblężenie zakończyło się zwycięstwem sił japońsko-brytyjskich.
8-25 grudnia brała udział w Bitwie o Hong Kong po zdobyciu którego bazowała w tamtejszym porcie. 26 września 1944 roku Saga zatonęła w wyniku wybuchu miny morskiej w pobliżu Hong Kongu. Po podniesieniu okręt odholowano do Hong Kongu. 22 stycznia 1945 podczas remontu okręt ponownie zatopiony przez amerykańskie samoloty B-24 Liberator.

Dane

Stocznia - Sasebo Naval Arsenal
Położenie stępki - 7 styczeń 1912
Wodowanie - 27 wrzesień 1912
Ukończony - 8 listopad 1912
Wyporność - 785 t normalna 885 t pełna
Długość - 69 m
Szerokośc - 8,99 m
Zanurzenie - 2,21-2,31
Napęd - silnik parowy o mocy 1600 KM
Prędkość - 15 w.
Uzbrojenie - 1 x 120 mm
                    3 x 76 mm
                    3 x 6,5 km
Załoga - 98 ludzi

  Saga
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          Typ SETA
                                                                          
Okręty typy Seta były kanonierkami rzecznymi japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej zbudowanymi w pierwszej połowie lat 20-tych. Ogółem zbudowano cztery jednostki tego typu :

Seta
Katada
Hira 
Hozu

 SETA



Seta z urwanym dziobem po wybuchu chińskiej miny 1938 r.

Okręt działał w składzie 11th Gunboat Sentai operującego na rzece Jangcy w latach 30-tych i podczas II wojny chińsko-japońskiej. 26 czerwca 1938 roku Seta brała udział w bitwie o Madang. 10 grudnia 1938 r. chińska mina urywa dziób Sety. Po dorobieniu prowizorycznego dziobu na rufie , okręt płynie na remont do Szanghaju. 25 listopada 1942 kanonierka została uszkodzona podczas ataku samolotów amerykańskich (14th Air Force) tracąc pięciu ludzi załogi. 31 maja 1943 okręt został ponownie uszkodzony w wyniku ataku samolotów amerykańskich , poległo dziewięciu członków załogi. Czerwiec-lipiec 1943 remont w Szanghaju. 17 sierpnia 1944 rufa okrętu została zniszczona po ataku samolotów 14th Air Force. Seta ponownie przeszła remont w Szanghaju który ukończono 24 października 1944. 26 listopada okęt zniszczyły bombami samoloty 14th Air Force. Uzbrojenia zdjętego z wraka Sety użyto do wzmocnienia obrony lądowej.




     KATADA

     Katada 1935 r.

Kanonierka w latach 30-tych oraz podczas II wojny chińsko-japońskiej operowała na rzece Jangcy w składzie 11th Gunboat Sentai. 13 sierpnia 1937 ostrzeliwała pozycje chińskie w Szanghaju. 12 grudnia 1944 okręt uszkodzony bombami amerykańskiego lotnictwa prawdopodobnie zatonął. Po podniesieniu odholowany do Szanghaju. Na początku 1945 Katadę pozbawiono uzbrojenia , aby użyć go do obrony lądowej. 2 kwietnia okręt ponownie doznał uszkodzeń podczas ataku amerykańskich samolotów p-51 Mustang. W 1946 oddano go w ramach reparacji wojennych Republice Chińskiej. W 1947 okręt złomowano.

                                                                                                            HIRA

                                                                                                                Hira

Okręt  w latach 30-tych oraz podczas II wojny chińsko-japońskiej operował na rzece Jangcy w składzie 11th Gunboat Sentai. 13 grudnia 1937 Hira brała udział w ataku na chińskie pozycje w okolicach Xianguan. 17 sierpnia 1944 kanonierka została uszkodzona w Kiukiang podczas ataku amerykańskich samolotów z 14th Air Force. 26 listopada 1944 Hira oraz bliźniacza Hozu weszły na mieliznę w pobliżu Anking. Chińskie samoloty zniszczyły wtedy Hozu i poważnie uszkodziły Hirę. W lipcu 1945 roku okręt złomowano.

                                                                                                           HOZU

Hozu 1935 r.

Kanonierka Hozu jak i pozostałe jednostki tego typu  w latach 30-tych oraz podczas II wojny chińsko-japońskiej operowała na rzece Jangcy w składzie 11th Gunboat Sentai. 13 sierpnia 1937 okręt ostrzeliwał chińskie pozycje w Szanghaju. 13 grudnia 1937   brał udział w ataku na chińskie pozycje w okolicach Xianguan na rzece Jangcy. 26 listopada 1944 Hozu z bliźniaczą Hirą weszły na mieliznę w pobliżu Anking. Okręt został zniszczony wtedy przez chińskie samoloty. W 1945 roku wrak złomowano.

Dane

Stocznia - - Seta i Katada zwodowane Harima Zosen - ukończone w Tunghwa SB, Szanghaj , Chiny
                   Hira i Hozu zwodowane Mitsubishi, Kobe - ukończone Yangtze Eng. Co, Hankou , Chiny
Położenie stępki - Seta - 29 kwiecień 1922
                            Katada - 29 kwiecień 1922
                            Hira - 15 sierpień 1921
                            Hozu - 15 sierpień 1921
Wodowanie - Seta - 30 czerwiec 1922
                      Katada - 16 lipiec 1922
                      Hira - 14 marzec 1923
                      Hozu - 9 kwiecień 1923
Ukończono - Seta - październik 1923
                     Katada - październik 1923
                     Hira - 1 grudzień 1923
                     Hozu - 1 grudzień 1923
Wyporność - 338 t normalna , 400 t pełna
Długość - 56,1 m
Szerokość - 8,23 m
Zanurzenie - 1,02 m
Napęd - mieszany 2100KM
Paliwo - węgiel 74 t , ropa 25 t
Prędkość - 16 w.
Zasięg - 1750 Mm przy 10 w.
Uzbrojenie - 2 x 80 mm
                    2-6 x 13 mm
    od 1943   2 x 80 mm
                    6 x 25 mm
Załoga - 62 ludzi

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                                                     Typ TOBA


Po ukończeniu budowy w 1911 r. kanonierka dołączyła do sił japońskich bazujących w Szanghaju. 20 maja 1933 r. dołączyła do składu 11th Gunboat Sentai. Od kwietnia do czerwca 1937 r. Toba przeszła modernizację w stoczni marynarki wojennej w Kure. Tego samego roku wróciła do Chin. 13 sierpnia 1937 podczas II bitwy o Szanghaj  okręty 11th Gunboat Sentai w tym i Toba desantowały oddziały Specjalnych Sił Desantowych Marynarki jako wzmocnienie oddziałów ladowych. 26 czerwca 1938 r. Toba oraz stawiacze min : Nasami , Natsushima i Tsubame ostrzeliwują chińskie pozycje. 8 grudnia 1941 Toba bierze udział w zatopieniu brytyjskiej kanonierki Peterel oraz w zdobyciu amerykańskiej kanonierki Wake (póżniej w japońskiej marynarce wojennej pod nazwą Tatara). Po zakończeniu wojny przekazana Republice Chińskiej i tam służy pod nazwą Yang Ch'i. Od 1949 w marynarce wojennej Chińskiej Republiki Ludowej pod nową nazwą - Ho Hseueh. Dalsze losy nieznane.

Dane

Stocznia - Sasebo Navy Yard
Położenie stępki - lipiec 1911
Wodowanie - 7 listopad 1911
Ukończony - 17 listopad 1911
Wyporność - 250 t normalna , 291 t pełna
Długość - 55,9 m
Szerokość - 8,99 m , po modernizacji 9,78 m
Zanurzenie - 0,79 m
Napęd - parowy , dwa kotły - moc 1400 KM
Prędkość - 15 w.
Paliwo - węgiel 81 t
Uzbrojenie - 2 x 76 mm
                    6 x 6,5 mm
po modernizacji - 1 x 120 mm
                            2 x 76 mm
                            2 x 13,2 mm
                            2 x 7,7 mm
                            1 x wyrzutnia bomb głębinowych

Toba

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                                                  Typ KOTAKA

Kotaka


Kotaka jak większość japońskich kanonierek operowała na rzece Jangcy w składzie  11th Gunboat Sentai w latach 30-tych i podczas II wojny chińsko-japońskiej. Od 13 sierpnia 1937 r. bierze udział w bitwie o Szanghaj. 13 czerwca 1938 uczestniczy w bitwie o Wuhan. 26 czerwca 1938 walczy w bitwie o Madang i Jiujiang. Od lutego do maja 1939 uczestniczy w kampanii zakończonej zdobyciem Nanchang. Od 1942 r. służy jako statek komunikacyjny na rzece Jangcy z uzbrojeniem zredukowanym do dwóch karabinów maszynowych. 31 maja 1944 r. Kotaka zostaje zatopiona przez chińskie samoloty. Zbudowano jeden okręt tego typu.

Dane

Stocznia - Mitsui Engineering & Shipbuilding w Tama
Położenie stępki - 2 wrzesień 1929
Wodowany - 18 styczeń 1930
Ukończony - 1 listopad 1930
Wyporność - 50 t normalna , 61,7 pełna
Długość - 30.5 m
Szerokość - 4,9 m
Zanurzenie - 0,64 m
Napęd - 2 silniki wysokoprężne o łącznej mocy 540 KM
Prędkość - 15,5 w.
Zasięg - 1000 Mm przy 10 w.
Uzbrojenie - 3 x 7,7 mm
   od 1942 - 2 x 7,7 mm

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                                                     Typ HASHIDATE

Okręty typu Hashidate były kanonierkami japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej. Zbudowano dwa okręty tego typu :

Hashidate
Uji

                                                                                                     HASHIDATE


                                                                                                 Hashidate 1939 r.

Po wejściu do służby okręt wspierał działania Armii japońskiej podczas II wojny chińsko-japońskiej działając u wybrzeży Chin. Po rozpoczęciu Wojny na Pacyfiku kanonierka brała udział w inwazji na Hong Kong. Przez całą wojnę okręt działał w oparciu o bazę w Hong Kongu. 22 maja 1944 r. podczas holowania uszkodzonego statku Tsukuba Maru w pobliżu wyspy Pratas na Morzu Południowo-chińskim okręt został zatopiony torpedami wystrzelonymi z okrętu podwodnego USS Picuda.

                                                                                                       UJI


                                                                                                       Uji

Po wejściu do służby w 1941 r. Uji wspierał japońską Armię daiałając u wybrzeży Chin. Po rozpoczęciu Wojny na Pacyfiku okręt bazował w Szanghaju patrolując dolny bieg rzeki Jangcy. 21 kwietnia 1944 r. Uji włączono jako część eskorty do konwoju "Take" płynącego z Chin do Nowej Gwinei. Po ataku amerykańskiego okrętu podwodnego USS Spearfish na konwój na Morzu Wschodniochińskim Uji eskortował uszkodzony okręt zaopatrzeniowy Mamiya do Moji w Japonii. w sierpniu 1944 okręt eskortował konwój na Tajwan i Okinawę. Do Szanghaju powrócił w styczniu 1945 r. Po zakończeniu wojny Uji przejęła Republika Chińska zmieniając mu nazwę na Chang Chi. W 1949 r. okręt przejęła Chińska Republika Ludowa dokonując kolejnej zmiany nazwy na Nan Chang. Dalsze losy nieznane.

Dane typu Hashidate

Stocznia - Osaka Iron Works (obydwa okręty)
Położenie stępki - 20 luty 1939 - Hashidate
                            20 styczeń 1940 - Uji
Wodowanie - 23 grudzień 1939 Hashidate
                      29 wrzesień 1940 Uji
Ukończony - 30 czerwiec 1940 Hashidate
                     30 kwiecień 1941
Wyporność - 1000 t normalna , 1110 t pełna
Długość - 80,5 m
Szerokość - 9,7 m
Zanurzenie - 2,45 m
Napęd - 2 turbiny parowe , 2 kotły o łącznej mocy 4600 KM
Prędkość - 19,5 w.
Zasięg - 3460 Mm przy 14 w.
Uzbrojenie - 3 x 120 mm
                    4 x 25 mm
od 1943-44 - 3 x 120 mm
                      13 x 25 mm
                       bomby głębinowe
Załoga - 158-170 ludzi

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                            
                                                                                                OKRĘTY ZDOBYCZNE

Losy kanonierek przedstawię od momentu przejęcia lub zdobycia przez Cesarstwo Japonii.


                                                                                                      KARATSU


                                                                                        Karatsu 1942 r.


Kanonierka USS Luzon została zatopiona 6 maja 1942 r.w Zatoce Manilskiej przez własną załogę , aby nie dostała się w ręce Japończyków. Japończycy podnieśli okręt pod koniec tego miesiąca i wyremontowali go w Cavite na Filipinach. 1 sierpnia 1942  kanonierce nadano nazwę Karatsu. Chociaż okręt właściwie przebudowano na ścigacz okrętów podwodnych , to dalej klasyfikowano go w marynarce wojennej Cesarstwa Japonii jako kanonierkę rzeczną. Po wejściu do służby pod banderą Japonii okręt przez następne dwa lata patrolował wody wyspy Cebu , brał udział w operacjach przeciwpartyzanckich i eskortował konwoje na wodach filipińskich. 28 września 1943 r. we wspólnej akcji z dwoma samolotami B5N2 Kate zatopił okręt podwodny USS Cisco. 3 marca 1944 r. Karatsu został ciężko uszkodzony torpedą amerykańskiego okrętu podwodnego USS Narwhal. Został odholowany najpierw na Cebu , a później do Cavite w celu dokonania napraw. 5 lutego 1945 r. okręt został zatopiony przez Japończyków , aby zablokować Zatokę Manilską.


Dane

Stocznia - Kiangnan Dock and Engineering Works , Szanghaj
Położenie stępki - 20 listopad 1926
Wodowanie - 12 wrzesień 1927
Ukończony - 1 czerwiec 1928
Wyporność - 560 t
Długość - 64,24 m
Szerokość - 9,4 m
Zanurzenie - 1,8 m
Napęd - silnik parowy , 2 kotły Thornycroft , 3150 KM
Prędkość - 16 w.
Uzbrojenie - 2 x 76 mm
Załoga - 70 ludzi

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


                                                                                                       MAIKO


                                                                          Portugalska kanonierka Macau późniejsza IJN Maiko


Portugalska kanonierka Macau w 1943 r. dostała się w ręce Japończyków. Jedne źródła mówia , że została sprzedana Japończykom przez portugalskiego gubernatora Makau Maurício Teixeira. Inne źródła podają , że okręt został zajęty przez Japończyków siłą. 15 września kanonierka otrzymuje nazwę Maiko. 17-23 września 1943 r. okręt przechodzi remont w Hong Kongu w którym później bazuje. Od 20 listopada 1943 Maiko patroluje West River (Si Kiang) w pobliżu Hong Kongu. 23 listopada okręt odnosi uszkodzenia po wejściu na mieliznę. 3-23 czerwca 1944 przechodzi remont w Hong Kongu. Po zakończeniu wojny Maiko przejmuje Republika Chińska nadając nową nazwę - Wu Feng. W 1949 r. kanonierkę przejmuje Chińska Republika Ludowa. We wczesnych latach 60-tych okręt złomowano.


Dane

Stocznia - Yarrow , Scotstown , Wlk. Brytania
Wodowanie - 1909
Ukończony - 1909
Wyporność - 133 t
Długość - 36,5 m
Szerokość - 6,02 m
Zanurzenie - 0,66 m
Napęd -  1silnik parowy , 1 kocioł Yarrow o mocy  250 KM
Prędkość - 11,8 w.
Uzbrojenie - 2 x 57 mm
                    3 x 7,7 mm
Załoga - 24 ludzi

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                                                      NARUMI


                                                                   Włoska kanonierka Ermanno Carlotto późniejsza IJN Narumi

                                                                                           
9 września 1943 r. Włosi zatopili kanonierkę Ermanno Carlotto , aby nie dostała się w ręce Japończyków. 15 października okręt został podniesiony przez Japończyków i odesłany do stoczni Mitsubishi Shipbuilding's Kiangnan w Szanghaju na remont i przebudowę. 1 listopada okręt otrzymał nową nazwę - Narumi.
W grudniu 1943 r. kanonierkę przezbrojono w działka i karabiny maszynowe produkcji japońskiej. Od 3 stycznia 1944 r. Narumi patroluje rzekę Jangcy w rejonie Anking i Hankow. 18 czerwca 1944 r. kanonierki Narumi , Suma , Atami i Tatara zostają zaatakowane przez trzy bombowce B-25 Mitchell w eskorcie dwunastu P-38 Lightning. Narumi chociaż nie trafiona - po wystrzeleniu 455 pocisków 25 mm doznaje uszkodzeń od wstrząsów. 21 lipca 1944 r. po awarii kotła okręt zostaje wysłany na remont do Szanghaju. Podczas napraw kanonierkę dozbrojono w podwójny karabin maszynowy 13,2 mm. 7 października 1944 w Kiukiang Narumi zostaje zaatakowana i uszkodzona bombami przez myśliwce P-40 Warhawk. Napraw dokonuje okręt warsztatowy Hayase. 15 stycznia 1945 r. okręt zostaje ponownie uszkodzony przez samoloty amerykańskie. 19 marca 1945 r. Narumi ratuje 76 rozbitków z zatopionej na minie kanonierki Suma. Po zakończeniu wojny okręt przejmuje Republika Chińska zmieniając nazwę na Kiang Kun , a w 1949 r. Chińska republika Ludowa. Dalsze losy nieznane.

Dane

Stocznia - Shanghai Dock
Wodowanie - 19 czerwiec 1918
Ukończony - luty 1921
Wyporność - 218 t
Długość - 48,8 m
Szerokość - 7,5 m
Zanurzenie - 0,91 m
Napęd - parowy , 2 kotły Yarrow o mocy 1100 KM
Prędkość - 14 w.
Uzbrojenie - 2 x 25 mm
                    2 x 13,2 mm
                    4 x 7,7 mm
 Od 1944 - 2 x25 mm
                  4 x 13,2 mm
                  4 x 7,7 mm
Załoga - 57-59 ludzi

                                                                        Ermanno Carlotto - od 1 listopada 1943 - Narumi

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                                                       OKITSU


                                                                       Włoska kanonierka Lepanto - późniejsza IJN Okitsu


 Po kapitulacji Włoch okręt został zatopiony  9-go września 1943 roku w Szanghaju , aby nie
dostał się w ręce Japończyków. Załoga została internowana iprzeniesiona do obozu jenieckiego Kiang Wang
w pobliżu Szanghaju.
Okręt został przez Japończyków podniesiony i wyremontowany oraz otrzymał nazwę Okitsu. Remont i zmiany w uzbrojeniu zakończono 14 maja 1944 roku. Od czerwca 1944 roku kanonierka zostaje skierowana do służby eskortowej w rejonie Szanghaju. 17 lipca 1945 okręt zestrzelił cztery amerykańskie samoloty. W 1946 roku okręt przejmuje Republika Chińska zmieniając mu nazwę na Hsien Ning.
Od 1949 roku kanonierka służy w Marynarce Wojennej Chińskiej Republiki Ludowej. W 1956 roku okręt
złomowano.

Dane w służbie Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej

Stocznia - Cantiere Navale Riuniti , Ankona , Włochy
Wodowanie - 22 maj 1927
Wyporność - 711 t , pełna ok. 850 t
Długość - 62,18 m
Szerokość - 8,69 m
Zanurzenie - 2,60 m
Napęd - 2 silniki parowe Yarrow opalane ropą , 2 kotły o łącznej mocy 1500 KM
Prędkość - 13,7 w.
Uzbrojenie - 2 x 76,2 mm
                    10 x 25 mm
                    36 bomb głębinowych
Załoga - ok. 80 ludzi

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUMA

Suma

  Brytyjska kanonierka HMS Moth , aby nie dostała się w ręce wroga została zatopiona przez załogę w Hong Kongu 12 grudnia 1941 roku.
Japończycy podnieśli okręt w lipcu 1942 roku i nadali mu nazwę Suma. Przebudowę i remont zakończono 3 października 1942 roku. Do sierpnia 1943 roku  kanonierka działa u wybrzeży prowincji Guangdong bazując w Hong Kongu. Następnie zostaje przeniesiona do Szanghaju i działań na rzece Jangcy. 30 grudnia 1943 roku podczas postoju na kotwicy w pobliżu Anking , Suma oraz kanonierka Atami zostają zaatakowane przez amerykańskie samoloty. Okręt zestrzeliwuje jeden z bombowców B-25 , ale sam też odnosi uszkodzenia. Od 22 kwietnia do 27 maja 1944 Suma przechodzi remont w stoczni Mitsubishi Yangshupu w Szanghaju. Prace remontowe obejmują także zmiany w uzbrojeniu okrętu.
19 marca 1945 roku  , 51 mil w górę rzeki od miasta Jiangyin Suma wchodzi na jedną z min zrzuconych przez amerykańskie samoloty po czym tonie. Kanonierka Narumi ratuje 76 rozbitków z których 40 jest rannych i przewozi ich do Szanghaju.

Dane w służbie Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej
Jako , że na okręcie kilka razy zmieniano uzbrojenie - podaję zestaw jaki Suma posiadała w dniu zatopienia.

Stocznia -     Sunderland Shipbuilding Company , Wlk. Brytania
Wodowanie - 9 październik 1915
W służbie - 5 styczeń 1916
Wyporność - 645 t
Długość - 72,40 m
Szerokość - 10,97 m
Zanurzenie - 1,22 m
Napęd - 2 kotły i 2 turbiny parowe o łącznej mocy 2000 KM
Prędkość - 14 w.
Uzbrojenie - 1 x 76 mm
                    2 x 40 mm
                    4 x 25 mm
                    6 x 13 mm
                    2 x 7,7 mm
Załoga - 84 ludzi

HMS Moth późniejsza IJN Suma


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TATARA



Amerykańską kanonierkę USS Wake wybuch wojny zastał w Szanghaju. 8 grudnia 1941 roku okręt zajęły japońskie Specjalne Oddziały Desantowe Marynarki Wojennej. 15 grudnia 1941 r. zmieniono nazwę okrętu na Tatara oraz skierowano go na remont do stoczni Kiangnan Engineering and Dock Works , który ukończono 26 stycznia 1942 roku. Przez cały okres wojny Tatara działa na rzece Jangcy. 9 września 1945 roku oddziały japońskie w Chinach poddają się Aliantom. Okręt ponownie przejmuje US Navy , ale w 1946 roku przekazuje go Republice Chińskiej gdzie zmieniono mu nazwę na Tai Yuan. W 1949 roku okręt przejmuje Chińska Republika Ludowa gdzie służy do lat 60-tych.

Dane w służbie Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej

Stocznia -     Kiangnan Dock and Engineering Works , Szanghaj , Chiny
Wodowanie - 28 maj 1927
W służbie - 28 grudzień 1927
Wyporność - 370 ton
Długość - 48,59 m
Szerokość - 8,26 m
Zanurzenie - 1,60 m
Napęd - 2 silniki parowe opalane ropą o łącznej mocy 1900 KM
Prędkość - 14,5 w.
Uzbrojenie - 2 x 88 mm
                    13 x 25 mm
Załoga - 70 ludzi

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz